Roger Raveel in Moeskroen

Rood vierkant in wit-groene tuin, 1960, olieverf op hardboard
Klik om te vergroten

Op 23 september 2011 opent een overzichtstentoonstelling van Roger Raveels werk in de ruimtes van het voormalige zwembad van Moeskroen.

De tentoonstelling kadert in een reeks manifestaties die dit jaar plaats vinden ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van de kunstenaar op 15 juli 2011. Het Museo Nacional de Bellas Artes in Santiago (Chili) toont van 14 juni t/m 31 juli 2011 een overzicht van schilderijen, tekeningen en objecten. In het Raveelmuseum zal van 3 juli t/m 30 oktober de tentoonstelling Albisola lopen. Hier wordt Raveel in een internationale context  getoond met bekende kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn, die hij in de jaren 1960 in Italië ontmoette. In het Constant Permeke Museum in Jabbeke wordt Raveel vanaf 9 juli in dialoog getoond met Permeke. Het Museum voor Moderne Kunst in Arnhem brengt later op het jaar vanaf 8 oktober een groot overzicht met veel werk uit Nederlandse collecties en een uitvoerige focus op het tekenwerk van Roger Raveel.

Voor de presentatie in Moeskroen selecteerde conservator Piet Coessens van het Raveelmuseum schilderijen, tekeningen en grafiek uit de collectie van het museum. Mede bepalend voor de keuze van de werken is de uitzonderlijke architecturale kwaliteit van de tentoonstellingsruimte in het zwembad van Moeskroen. Zoals in het Roger Raveelmuseum creëert ook hier het natuurlijk licht een ideale omgeving om de plastische taal van Raveel ten volle tot uiting te laten komen.

Verschillende facetten van Raveels kunst komen aan bod in de tentoonstelling: van het ontstaan van Raveels typische beeldtaal tijdens de overgang van de jaren 1940-1950, de zogenaamde abstracte periode van eind jaren 1950 tot begin jaren 1960, de terugkeer naar de figuratie in de jaren 1960 en 1970, de plastische evoluties tijdens de jaren 1980 en 1990, tot de meer etherische en ingetogen kunst van het begin van de 21ste eeuw. 

Roger Raveel wordt als één van de belangrijkste Belgische kunstenaars na WO II beschouwd. Zijn werk is niet in de bekende kunsthistorische hokjes te catalogiseren. Het is eigentijds en tijdloos. Het schuwt elke eenzijdige benadering. De voedingsbodem van Raveels kunst is zijn onmiddellijke omgeving, wat niet betekent dat Raveel lokaal gebonden zou zijn. De dingen om hem heen krijgen in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties een universele betekenis: de man, de vrouw, de planten, de fietskar, de reclame, de technologie worden in tijd en ruimte gezien.

Ongemeen boeiend is zijn gevarieerde plastische taal. Vaak tegengestelde schrifturen of schilderwijzen geven aan zijn werk een spanning die de beschouwer opnieuw de werkelijkheid doet ontdekken.

Roger Raveel werd op 15 juli 1921 geboren in Machelen-aan-de-Leie, een dorp nabij Gent waar hij tot op heden woont en werkt. Hij studeerde aan de Stedelijke Academie van Deinze en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Gent. Zijn leraren waren o.a. Hubert Malfait, Jos Verdeghem. Via zijn vriend Hugo Claus leerde hij in het begin van de jaren 50 schilders van de Cobragroep zoals Karel Appel en Corneille kennen. Hij wil echter heel andere wegen op met zijn schilderkunst. In 1962 verbleef hij drie maanden in Albisola Mare (Italië) waar hij werkte en tentoonstelde met kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn.
In de tweede helft van de jaren 50 evolueerde hij naar een soort van abstracte schilderkunst die haar wortels heeft in het beleven van het organische, het vegetatieve, het animale. Maar omstreeks 1962 schilderde hij een drieluik ’Neerhof’ met in het midden een kooi met levende duif. Hij wou een directe dialoog tot stand brengen tussen kunst en werkelijkheid.
In 1966-67 transformeerde hij de keldergangen van het kasteel te Beervelde (bij Gent) tot een picturaal environment. Hierbij kreeg hij de medewerking van Etienne Elias, Raoul De Keyser en Reinier Lucassen. Na de schilderingen te Beervelde ontstonden er een aantal beschilderde objecten zoals de ’Illusiegroep’ en ’Tuintje met karretje om de hemel te vervoeren’. Zijn alert milieubewustzijn bracht de kunstenaar ertoe zijn engagement te visualiseren door middel van manifastaties als ’De Zwanen van Brugge’ en ’Raveel op de Leie’ (1971). Bijna 20 jaar later, in 1990, zal Roger Raveel het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog herdenken door met een op wielen gemonteerde beschilderde kleerkast doorheen het stadscentrum van Brussel te rijden

Voor zijn artistieke bedrijvigheid en zijn plastische bijdrage aan de kunstgeschiedenis ontving hij eervolle vermeldingen de de Prijs voor de Jonge Belgische Schilderkunst (1958 en 1960) en onderscheiding in de Europaprijs (1962), de Internationale Joost vanden Vondelprijs (1983), de Gouden Erepenning van de Vlaamse Raad (1992), de adellijke titel van Ridder (1995) en de Van Ackerprijs (1996)

De tentoonstelling is een productie van het Roger Raveelmuseum in samenwerking met het Centre Culturel Marius Staquet, Mouscron.

Praktisch:

Van 24 september t.e.m. 24 oktober 2011,

Op woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag van 14 tot 17u.

Voor groepen van minimum 10 personen: op afspraak

info: tel. 0032 (0)56.860.160