De acties

In 1971, nu 35 jaar geleden, voerde Roger Raveel op een zeer persoonlijke manier actie tegen de vernietiging van het milieu. Met zijn Zwanen van Brugge zorgde hij er voor dat het water van de reien behoed bleef voor verdere vervuiling en met Raveel op de Leie verijdelde hij de plannen van de toenmalige overheid om de natuurlijke Leiemeanders  tussen Machelen-aan-de-Leie en Deinze te dempen. Als een gevolg hiervan kan de bevolking thans nog volop genieten van het mooiste in onze omgeving.  Het unieke aan Raveels acties is het artistieke uitgangspunt. Het zijn in de eerste plaats beeldende creaties, vol van poëzie en zonder enige pamflettaire inslag. Precies daardoor hadden ze destijds een overtuigingskracht die het gewenste resultaat opleverde. Om dezelfde reden blijven ze fascinerende kunstwerken.  De 85ste verjaardag van Roger Raveel in 2006 viel samen met de herdenking van de acties die hij 35 jaar geleden tot een goed einde bracht. Voor het Raveelmuseum waren beide de aanleiding om een overzicht te bieden van het meest sociaal geëngageerde onderdeel binnen zijn omvangrijke oeuvre.  Na het protest van 1971 is Raveel doorgegaan met deze voor hem typische kunstenaarsactiviteit.  De schilderijenoptocht van 1978 te Machelen-aan-de-Leie is misschien wel de zuiverste actie van Raveel als kunstenaar, vergelijkbaar met Ensors Intrede van Christus in Brussel. Hier is het geen concreet maatschappelijk probleem dat aanleiding geeft tot het werk, maar eerder een algemene bekommernis om meer poëzie. Speciaal voor de tentoonstelling komt dit monumentaal schilderij uit de verzameling van het Museum voor Moderne kunst van Arnhem (NL) naar het Raveelmuseum in Machelen.

IM002974_edited
Klik om te vergroten
(Roger Raveel, De schilderijenoptocht van 1978 te Machelen-aan-de-Leie, 1978)
In 1990 duwde Raveel, vergezeld van een groep sympathisanten, een beschilderde kleerkast van het Paleis voor Schone Kunsten naar de Grote Markt van Brussel. Het werk kreeg de titel De zin van het zinloze, en is sindsdien de visualisering van zijn protest tegen de oorlog.  Ter gelegenheid van zijn 80verjaardag in 2001, die in Machelen-aan-de-Leie gevierd werd met een groot volksfeest, beschilderde Raveel een rijdend duivenhok waaraan hij een poëtische, maar toch lichtjes provocerende titel gaf: Wij zijn vrij, dachten wij. Gedachten vlogen weg, duiven kwamen terug. Zoals De schilderijenoptocht... ageert het niet direct op een concrete gebeurtenis, maar relativeert het met zijn humor de menselijke conditie.  Het meest recente project in de tentoonstelling was De roep naar solidariteit (2002), de bijdrage van Raveel aan een collectieve actie voor het behoud van de Hofvijver in Den Haag.
IM002973_edited
Klik om te vergroten
(Roger Raveel, De roep naar solidariteit, 2002)
Naast de originele kunstwerken die Raveel voor zijn acties maakte bevatte de tentoonstelling ook talrijke archiefdocumenten. Het geheel werd in een ruimer artistiek kader geplaatst door verwante werken van Raveel uit de reserves van het museum.  Tegelijkertijd met De acties toonde het Raveelmuseum tenslotte een aantal historische sleutelwerken van de schilder uit de collectie van het S.M.A.K. in Gent, w.o. Herinnering aan het doodsbed van mijn moeder (1965) en Illusiegroep (1965-1967). Als langdurige bruiklenen zullen zij voortaan in de vaste opstelling van het Raveelmuseum een prominente plaats innemen. 

Praktisch:  De acties liep in het Roger Raveelmuseum van 18 juni t.e.m. 20 augustus 2006.

Openingstijden: woensdag tot zondag van 11u tot 17u.  Op zondag 9 juli 2006 werd de 85ste verjaardag van Roger Raveel in Machelen-aan-de-Leie opnieuw gevierd met een groot volksfeest.

Het werk Raveel op de Leie (1971) is ter  gelegenheid van de tentoonstelling gerestaureerd en werd op de dag van het verjaardagsfeest eenmalig te water gelaten op de Leie te Machelen. 

Info:  Roger Raveelmuseum, Gildestraat 2-8, B-9870 Machelen-ZulteT.: +32 (0)9 381 60 00; F.: +32 (0)9 381 60 08 rrm@rogerraveelmuseum.bewww.rogerraveelmuseum.be