Het dorp is de wereld

Een opvallende vaststelling: zowel de kunst van Roger Raveel als de architectuur van het door Stéphane Beel ontworpen museum zijn in grote mate gebaseerd op een aandachtige analyse van de lokale omgeving. Toch is in geen van beide een zweem van nostalgie te bemerken en zijn ze radikaal modern. Daardoor krijgen ze een universeel karakter.  

Ter gelegenheid van de opening van het Raveelmuseum in 1999 schreef Geert Bekaert het essay De Geboortevlek. Ook hij wees op de verwantschap tussen de kunst waarvoor het museum werd opgetrokken en zijn architectuur. Een goed begrip van de plaatselijke omgeving leidde tot een kwalitatief hoogstaand gebouw dat zich perfect in het dorp integreert. De tentoonstelling Het dorp is de wereld wil dan ook het museum zelf te kijk stellen, o.m. door het fotografische werk van Jan Kempenaers

Het thema kan echter ook ruimer worden opgevat omdat tal van kunstenaars een lokale situatie hebben aangewend om een universele beeldtaal te ontwikkelen. Daarom was een groot aantal werken bijeengebracht van binnen- en buitenlandse artiesten.  

Voor het eerst in de geschiedenis van het Raveelmuseum was een ruime selectie van historische en hedendaagse fotografie opgenomen. Dank zij een uitzonderlijke samenwerking met de Photographische Sammlung in Keulen was er werk te zien van o.a. Albert Renger-Patzsch, Walker Evans, William Christenberry, Bernd & Hilla Becher, Tata Ronkholz en Frank Dömer.  

Van Raveel zelf waren zowel schilderijen, tekeningen en objecten gekozen die opvallend sterk verwant zijn met deze internationaal erkende kunstenaars. Om dezelfde reden was ook werk van Jean Brusselmans in de tentoonstelling opgenomen.  

Dat het gegeven bijzonder actueel blijft moest tenslotte blijken uit de bijdragen van enkele hedendaagse beeldende kunstenaars, zoals Johan van Geluwe en Jef Geys

Praktische info: 

De tentoonstelling Het dorp is de wereld kaderde in de Open Monumentendag 2005. Ze brengt het historisch erfgoed van het dorp in verband met de hedendaagse architectuur en kunst van het museum.

Ze wou op die manier de aandacht vestigen op een nieuw patrimonium dat de monumenten van de toekomst zal leveren.

Met de medewerking van de Provincie Oost-Vlaanderen.

DSC00121_edited
Klik om te vergroten
(Roger Raveel, Tuintje met karretje om de hemel te vervoeren, 1968, PMMK Oostende)