Het onhandige

Toen Roger Raveel op 10 mei 1990 een beschilderde kleerkast op wielen van het Paleis voor Schone Kunsten naar de Grote Markt in Brussel duwde eiste hij volgens Bart de Baere 'het recht op om onhandig en menselijk te zijn'.

Diezelfde Bart de Baere noemde het "een geste van de kracht van individuele futiliteit tegen de gelijkschakeling, een naar voor schuiven van de individuele absurditeit als purgeermiddel tegen de waanzin van systemen. David tegen Goliath.

Raveel heeft in de loop van zijn carrière bewust onhandelbare dingen gecreëerd. Ruimtelijke dingen die uit het platte vlak van het schilderij zijn gegroeid. We denken hierbij aan zijn fietskarretjes, die nu eens een poëtische, dan weer een tegenwillige of relativerende functie hebben. We denken ook aan zijn vierkantige spiegels in de ruimte, aan zijn boek-op-wielen, aan zijn tafels, aan zijn illusiescheppende objecten. Bruikbare voorwerpen krijgen bij hem een functieloos bestaan. Ze worden op een plastisch virtuoze manier autonome dingen die perfect onhandig zijn, die in de weg staan of liggen van onze pragmatische samenleving.

In de tentoonstelling 'Het onhandige' kwam een houding aan het licht die het gestroomlijnde en het rechtlijnige op de helling zet.'Het onhandige' openbaarde het anarchistische, tegendraadse en eigenzinnig karakter van Raveels objecten.

Ook andere kunstenaars werden in die expositie betrokken. Raveels schilderij-dingen werden in relatie getoond tot onhandzame objecten van Raphaël Buedts, Raoul De Keyser, René Heyvaert, Bernd Lohaus, Marcase, Piero Manzoni, Panamarenko, Royden Rabinowitch, Dieter Roth en Franz West.

IM001268_edited
Klik om te vergroten
(Roger Raveel, Een boek op wielen: een gevleugelde gedachte, 1999)