Roger Raveel: Het verschrikkelijke mooie leven

De tentoonstelling 'Het verschrikkelijke mooie leven' toonde werken van Roger Raveel uit de periode 1934-1967. De meeste werken kwamen uit privé-collecties en waren sinds lang niet meer getoond geweest. De expositie kwam tot stand naar aanleiding van het verschijnen van de gelijknamige catalogue raisonné bij de uitgeverij Ludion , gesteund door de Cera Holding. Tegelijkertijd publiceerde Ludion in samenwerking met De Standaard een Beaux-Arts- magazine gewijd aan ' De wereld van Roger Raveel '.
De tentoonstelling en de catalogue raisonné omvatten 33 jaar uit het oeuvre van Roger Raveel. Raveel put zijn inspiratie uit zijn omgeving. Dagelijkse voorwerpen, de natuur, zichzelf brengt hij met een expressief en fel palet op doek. Later integreert hij echte voorwerpen in zijn schilderijen, zoals een kooi met een levende duif, of spiegels die de toeschouwer, de wisselende omgeving en de voorbijgaande tijd reflecteren. Tussen 1934 , toen hij zijn allereerste werken maakte en 1967, het jaar waarin hij samen met Raoul De Keyser, Reinier Lucassen en Etienne Elias de kelders van het kasteel van Beervelde beschilderde, ontwikkelde Raveel een aparte beeldtaal. Die onverwisselbare stijl brengt hij tot uitdrukking in abstracte en figuratieve schilderijen, tekeningen, keramiek, grafiek en zijn bekende driedimensionale beschilderde environments.
De catalogue raisonné biedt een zo volledig mogelijk overzicht van het schilderwerk. Op de tentoonstelling waren naast de schilderijen , ook enkele tekeningen te zien.

Het verschrikkelijke mooie leven. Schilderijen 1934-67
'Het verschrikkelijke mooie leven' (1934-1967) 49,50 €